Powered by ProRail

Veel bedrijvigheid

Een buitendienststelling van 288 uur voor vernieuwingswerk eind november werd begin december meteen gevolgd door een buitendienststelling van 220 uur begin december voor het programma Infra op Orde. Vervoerders, verladers, bedrijven en weggebruikers rond Waalhaven Zuid kregen dus behoorlijk wat voor hun kiezen.

Beide projecten maakten gebruik van dezelfde opslagdepots en in twee dagen tijd moesten deze uitgeruimd en weer ingeruimd worden. Normaal staat hier twee weken voor op deze locatie. André: “Denk aan tientallen vrachtwagens voor de aanvoer van wisseldelen, dwarsliggers en ballast, allerlei machines en kranen, slijp- en lasapparatuur. Deze activiteiten hadden impact op alle betrokkenen in de omgeving.”


Je komt aan hun core business

Ook de impact op de dagelijkse operatie van vervoerders en verladers was niet mis. Waalhaven Zuid lag er twee weekenden compleet uit, in de tussenliggende week kon een aantal sporen wel worden gebruikt terwijl het werk aan de andere sporen gewoon doorging. “Het is natuurlijk ook in het belang van vervoerders en verladers dat de infra in het Havengebied wordt vernieuwd,” zegt André. “Zij hebben al veel last gehad van de verouderde infra de afgelopen jaren. We hadden hun medewerking dan ook hard nodig. Samen met de aannemer overlegden we met hen hoe wij het werk zo konden doen dat zij de minste hinder ondervinden. Want je komt wel aan hun core business. Ik ben dankbaar dat ze ook dit project weer mogelijk maakten.”


We vragen nogal wat van onze klanten en buren

– André Kop, Bouwmanager bij ProRail


Kerstvakantie

In totaal werden door aannemer Swietelsky op emplacement Waalhaven 11 wissels en diverse sporen compleet vernieuwd, dus de spoorstaven, ballast en dwarsliggers. Een grote klus maar André lag er niet wakker van, zeker niet omdat naast Swietelsky ook nog systeemspecialisten van Movares en Strukton aanhaakten voor de beveiligingssystemen. Al het werk liep voorspoedig en veel eerder dan gepland kon op maandagochtend 13 december alle sporen weer in dienst worden gegeven.

André werkt inmiddels 21 jaar bij ProRail en heeft ruime ervaring met diverse kleine en grote projecten. Het afgelopen jaar zat zijn agenda goed vol: met deze laatste buitendienststelling staat de teller voor het jaar 2021 op 71 grotere en kleinere buitendienststellingen. “Het geeft een kick dat ook dit project weer is gelukt. Ik ben wel blij dat ik met kerst een paar weken echt vrij ben. Dat geeft mij de energie om volgend jaar aan de slag te gaan met werkpakket 2 van Infra op Orde.”

Updates