27 maart 2024
De Betuweroute is een 172 kilometer lange spoorlijn speciaal voor goederenvervoer. Vanuit de Amsterdamse en Rotterdamse havens rijden treinen binnen twee uur naar Duitsland. Op dit moment is de aansluiting op het Europese spoornet niet optimaal. Daarom wordt er in Duitsland 70 kilometer nieuw spoor aangelegd. Na de werkzaamheden kunnen er veel. meer treinen via de Betuweroute naar Duitsland rijden. Dit is belangrijk voor de Nederlandse economie.
Bovendien ontstaat er meer ruimte op het spoor voor reizigersvervoer. Tussen Emmerich en Oberhausen wordt de spoorinfrastructuur vernieuwd en liggen er straks drie sporen. Ook komen er geluidsschermen en worden stations gebouwd. Ook worden meer dan honderd viaducten aangepast of nieuw gebouwd.
Tussen Zevenar en de grens is 3 kilometer extra spoor aangelegd Hierdoor kunnen reizigerstreinen en goederentreinen elk op een eigen spoor te rijden. De sporen, wissels en bovenleidingen zijn klaargemaakt voor meer treinverkeer. Op ProRail.nl is een informatiepakket geplaatst.
In dit pakket staat o.m. de planning van de werkzaamheden, een overzicht van de omleidingsroutes (waar en hoeveel treinen), informatie over het Minder Hinder pakket (maatregelen geluid en trillingen) en een Q&A. Na de zomer is dit dossier up-to-date. Indien er meer informatie beschikbaar is, specifiek voor vervoerders en verladers, wordt dit via Accountmanagement gedeeld.
Meer informatie via deze link.