Powered by ProRail

11 juli 2024

 

Na het webinar van 11 juni over het Derde Spoor die voor gemeenten en provincies werd gehouden, is vorige week een derde succesvolle sessie geweest voor goederenvervoerders. De uitnodiging voor het webinar is gestuurd naar vervoerders, verladers, terminals en havenbedrijven. Tijdens het webinar werd de laatste stand van zaken over de voorbereidingen verteld, Er was een uitleg over de capaciteiten in treinpaden in deze periode op de diverse routes, de lessons learned uit de recente omleidingsperiodes kwamen aan bod en nog veel meer. Via de chat was er ruimte voor het stellen van vragen en hier werd goed gebruikt van gemaakt.

 

Omleidingen goederenvervoer

Vanaf november dit jaar tot en met mei 2026 vinden omvangrijke werkzaamheden plaats tussen Emmerich – Oberhausen in Duitsland door de Duitse infrabeheerder DB InfraGo aan het zo geheten ‘Derde Spoor’. Tijdens deze periode kan gedeeltelijk en soms geen gebruik worden gemaakt van de grensovergang Zevenaar – Emmerich en de Betuweroute in Nederland. Treinen in Nederland worden in deze periode deels omgeleid via Oldenzaal – Bad Bentheim en voornamelijk via Venlo – Kaldenkirchen. 

 

In totaal gaat het om 80 weken werkzaamheden, waarvan 20 weken niet aaneengesloten, de grensovergang Zevenaar – Emmerich niet te gebruiken is als gevolg van dubbelsporige werkzaamheden. In de andere 60 weken is het traject Emmerich-Oberhausen enkelsporige te berijden. De afgelopen jaren zijn er intensieve voorbereidingen gedaan om de omleidingen in deze periode in goede banen te leiden. 

 

Kijk hier het webinar terug:

webinar, derde spoor, spoorgoederenvervoer, omleidingen

Updates