Speciale blusarm
De schuimblusvoertuigen worden gebruikt om incidenten op en langs het spoor te bestrijden. Ze beschikken over een speciale blusarm. Daarmee kan de brandweer makkelijker op lastig te bereiken plekken komen. De nieuwe blusvoertuigen zijn daarnaast sneller, wendbaarder en zuiniger. Ook zijn ze voorbereid op het gebruik van duurzamere (fluorvrije) soorten blusschuim.
Meer bluscapaciteit
De schuimblusvoertuigen, die uitvoerig worden getest en meer bluscapaciteit bevatten, zijn bedoeld voor zowel het emplacement Kijfhoek als de Spoorzone in Dordrecht en Zwijndrecht. Daarmee zijn voor beide gebieden altijd twee voertuigen beschikbaar. Ook als een van de drie bijvoorbeeld vanwege onderhoud buiten dienst is.
Ziegler bouwt de blusvoertuigen in Winschoten. Het productieproces duurt circa 12 maanden. Na de productie volgt een uitgebreide kwaliteitscheck en praktijktesten met de voertuigen. Het gehele proces neemt zo’n 24 maanden in beslag tot oplevering.
Huidige voertuigen
De huidige blusvoertuigen moeten vervangen worden vanwege hun leeftijd en om te voldoen aan de nieuwe afspraken die zijn gemaakt tussen ProRail, de gemeente Zwijndrecht, VRZHZ en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Aandacht voor externe veiligheid
Jessica van den Bosch, directeur Accountmanagement ProRail: “Het spoorgoederenvervoer is een van de meest duurzame wijzen van vervoer en past bij de klimaatambities waar we ons als Nederland aan gecommitteerd hebben. De komende jaren verwachten we een groei van 50 procent, tot zo’n 60 miljoen ton goederen per spoor in 2030. Die groei faciliteren we met aandacht voor externe veiligheid en de wensen van de omgeving. Dat doen we in goed overleg met onze partners. Deze aanbesteding is een mooi voorbeeld van deze samenwerking.”
De groei in goederenvervoer faciliteren we met aandacht voor externe veiligheid én de wensen van de omgeving.