Wel is handmatig rangeren op de nog in dienst zijnde drie rangeerbundels mogelijk. De overige drie bundels zijn wegens vernieuwingswerkzaamheden langdurig niet beschikbaar. Samen met vervoerder DB Cargo is een alternatief logistiek plan voor Kijfhoek opgezet. Dit functioneert, gegeven de omstandigheden, tot nu toe naar behoren. Er vindt monitoring plaats en waar nodig wordt het logistieke plan bijgestuurd. Ten aanzien van het herstel zijn de afgelopen week veel metingen geweest in de apparatuur en bekabeling om de precieze schade vast te stellen aan het heuvelsysteem. Deze informatie wordt momenteel geanalyseerd op basis hiervan wordt een herstelplan opgesteld. Er wordt gekeken naar de technische en logistieke haalbaarheid van het herstelplan. In overleg met Volker Rail is besloten om het onderhoudsrooster op Kijfhoek (niet zijnde de heuvelsporen) te verschuiven van de donderdagen naar de meer goederenluwe maandagen om de hinder voor het goederenvervoer/sorteerproces op Kijfhoek verder terug te brengen. Dit zal uiterlijk in week 41 geactualiseerd zijn. Tot die tijd worden de nog bestaande donderdagse onderhoudsroosters, die niet direct nodig zijn, maximaal vrij gepland ten behoeve van het verkeer.
Elektromotoren Heuvelsysteem Defect Door Waterschade
Het automatisch heuvelsysteem op Kijfhoek is als gevolg van ondergelopen machinekamers nog altijd buiten gebruik. Met vervoerder DB Cargo is een alternatief logistiek plan voor Kijfhoek opgezet.