Powered by ProRail

20 maart 2024

Minder kolenvervoer en verminderde overslag in zeehavens

 

Het jaarrapport van 2023 over de ontwikkelingen in het spoorgoederenvervoer in Nederland is gepubliceerd. Hierin vergelijkt ProRail de cijfers over spoorgoederenvervoer in 2023 met 2022. Het spoorgoederenvervoer daalde in 2023 met 10 procent ten opzichte van 2022. Oorzaken hiervan zijn minder kolenvervoer én verminderde overslag in de zeehavens, door de economische situaties in China en Duitsland. Dit én werkzaamheden op Kijkhoek hebben geleid tot minder goederentreinen op de grenzen met Duitsland en België. 

 

goederen, jaarrapport, prorail, jaarrapport spoorgoederenvervoer

Daarnaast waren en geplande en ongeplande werkzaamheden op Kijfhoek en was er een herpositionering in het wagenladingvervoer door een andere aanbieder. Werkzaamheden aan het derde spoor in Duitsland op de route Zevenaar-Oberhausen resulteerden in meer omleidingen. 


Lees het jaarrapport hier:

goederen, jaarrapport, prorail, jaarrapport spoorgoederenvervoer

Updates