21 mei 2024
Op Kijfhoek wordt hard gewerkt aan de ombouw: de vernieuwing van het spoor en het heuvelsysteem. Inmiddels is de eerste helft zo goed als klaar. Vanaf vandaag, dinsdag 21 mei 2024, worden er weer wagens gesorteerd op de sporen van bundels 4, 5 en 6. Afgelopen maanden zijn de sporen vervangen, is een nieuw heuvelsysteem geïnstalleerd en zijn nieuwe calamiteitenwegen en blusvoorzieningen aangelegd. Sinds 2 april is het heuvelsysteem uitgebreid getest. De testfase is succesvol afgerond en de sporen met het nieuwe heuvelsysteem zijn in dienst gesteld.
Vanaf vandaag wordt er weer gerangeerd op de vernieuwde sporen. Om te kunnen heuvelen is nog even geduld nodig. Het proces om een vergunning te krijgen voor de heuvellocomotieven is nog niet afgerond. Voor de infrastructuur kan ProRail een tijdelijke ontheffing krijgen, zodat de sporen direct na de testfase in dienst kunnen. Voor rijdend materieel kan dit helaas niet. De verwachting is dat de heuvellocomotieven vanaf medio juni hun vergunning hebben. Dan is het weer mogelijk om te heuvelen.
Door de vertraging eerder in het project is de benodigde documentatie van het nieuwe heuvelsysteem te laat beschikbaar gekomen. De voorbereiding op het onderhoud was daarom vooral gefocust op het gebruik van de nieuwe infrastructuur voor rangeren. De komende weken gaan de medewerkers die het onderhoud uitvoeren op Kijfhoek deze documentatie, samen met de praktijkervaring uit het testen, van het systeem gebruiken.
Vervolg van het project: de tweede fase
Het project gaat nu verder met de ombouw van de resterende bundels 1,2 en 3. De ombouw van bundel 3 is al gestart op 2 april, hier wordt het nieuwe spoor alweer neergelegd. Op de bundels 1 en 2 begint nu de sloop van het oude systeem en de oude sporen. De planning is dat deze tweede fase van de ombouw in het eerste kwartaal van 2025 afgerond is. Aansluitend wordt deze vernieuwde infrastructuur ook weer uitgebreid getest. Als alles volgens planning verloopt, vindt einde eerste kwartaal 2025 de indienststelling plaats.