Powered by ProRail

11 april 2024


In juni 2023 is de ombouw van Kijfhoek gestart. De afgelopen maanden is hard gewerkt aan de vernieuwing van het spoor en het heuvelsysteem. Vanaf vorige week dinsdag 2 april is een spannende fase gestart: het testen van het vernieuwde heuvelsysteem met locomotieven en wagons (zogenoemd ‘dynamisch’ testen).


Dat er hard gewerkt is aan de vernieuwing is goed zichtbaar op Kijfhoek zelf. Daar werkte dagelijks een groot aantal mensen van opdrachtnemers Dura Vermeer en Siemens, samen met onderaannemer Strukton, aan de fysieke infrastructuur. Veel werk is minder zichtbaar. De afdeling ICT van ProRail ontwikkelt bijvoorbeeld een nieuw planningssysteem voor het heuvelsysteem: KijfDIS Light. De vervoerder DB Cargo zorgt voor de inbouw van nieuwe boordapparatuur in de locomotieven, die met het nieuwe heuvelsysteem kan communiceren. En de afdeling ProRail CM heeft de capaciteit op Kijfhoek zo herverdeeld dat de testen kunnen plaatsvinden met zo min mogelijk hinder voor de vervoerder

kijfhoek, heuvelsysteem, locomotieven

Tijdens de bouwfase zijn de verschillende onderdelen al afzonderlijk getest. De software van het heuvelsysteem is uitgebreid getest in de fabriek van Siemens in Braunschweig in Duitsland. Ook zijn er de mensen die de veiligheidsschil rond de test vormen en de testen organiseren. Dat is een samenwerkend team van Siemens, DB Cargo en ProRail.

Van alle buitenelementen, zoals de remmen die in het spoor liggen en de karretjes die gebruikt worden om wagons aan te duwen, is getest of ze goed aangelegd en aangesloten zijn. Tijdens de testen die vorige week dinsdag 2 april zijn gestart, wordt er gekeken of al deze losse onderdelen samen als één veilig heuvelsysteem functioneren. Daarvoor wordt er met echte wagons geheuveld. Het heuvelen zelf gaat net zoals bij het oude heuvelsysteem. Zie hier een video met uitleg.

Het testen bestaat uit twee periodes. Eerst voert Siemens vijf weken lang testen uit om aan te tonen dat het systeem veilig is en volgens de eisen functioneert:

  1. Testen van de communicatie tussen heuvellocomotief en heuvelsysteem.
  2. Testen of alle rijwegen in te stellen zijn en daarna rijden van deze rijwegen met de locomotief.
  3. De eerste wagons van de heuvel laten afrollen op basis van de verdeellijst uit het nieuwe plansysteem.
  4. Met de wagons testen of het heuvelsysteem goed reageert, bijvoorbeeld als een wagon zwaarder is dan het systeem verwachtte, of als er een wagon naar de heuvel wordt gestuurd die niet geheuveld mag worden.
In de laatste week (tweede periode) test ProRail of alle procedures kloppen met het nieuwe heuvelsysteem. Als alle testen succesvol afgerond zijn, kan een indienststellingsvergunning worden verleend door de Inspectie Leefomgeving en Transport. Daarmee kan het nieuwe heuvelsysteem in dienst worden gesteld. Volgens de planning gaat dit plaatsvinden in het pinksterweekend.

Updates