Nieuwe medewerkers van spoorgoederenvervoerders hebben op uitnodiging van de afdeling Accountmanagement een containerterminal, emplacement Waalhaven en Kijfhoek bezocht. “Dit is de start van een goede samenwerking”, zegt accountmanager Max Philips. “Het helpt ProRail en de vervoerders als we elkaars processen beter snappen. Veel van onze klanten hebben ‘buiten’ nog niet alles gezien”, weet Max.
Allereerst werd een kijkje in de keuken genomen van een containerterminal. Vervolgens gaf de emplacementsbeheerder uitleg over de functies van het emplacement, de vernieuwde blusinstallatie en de calamiteitenwegen op de Waalhaven.
Op emplacement Kijfhoek legde de grensdisponent uit wat zijn werkzaamheden zijn. Van de goederentreinen gaat 90% van de goederentreinen namelijk bij Duitsland de grens over. De grensdisponent laat die grenspassering zo soepel mogelijk verlopen.
Tot slot kregen de deelnemers uitleg over het optimaliseren van de last mile in de haven. De vertegenwoordiger van verkeersleiding gaf een nadere toelichting over het project Procesoptimalisatie spoorgoederenvervoer. Max: “Verkeersleiding houdt in de gaten of treinen richting de haven op tijd zijn. Stel een containertrein vanuit Duitsland loopt een halve dag vertraging op, dan geven wij dat door aan de terminal zodat een andere trein eerst gelost kan worden. Kortom: wij brengen de hele logistieke keten met elkaar in contact en vergroten zo de capaciteit.”