Powered by ProRail

4 juni 2024

 

ProRail gaat in samenwerking met aannemers BAM en Dura Vermeer het JADE-systeem vervangen door het assentelsysteem GAST-NL, om zo de treindetectie toekomstbestendig te maken. Het gaat in totaal om twee contracten die in uitvoering gaan: perceel 1 (Maasvlakte buitencontour en Yangtzehaven Zuid) en perceel 3 (Botlek, Europoort en Pernis).

 

De havenspoorlijn loopt van Barendrecht tot en met de Yangtzehaven op de tweede Maasvlakte en speelt een cruciale rol in het transportnetwerk van de haven. De modernisering van de treinbeveiliging is een belangrijke stap in het verbeteren van de efficiëntie en betrouwbaarheid van dit netwerk.

assentel, detectiesysteem, havenspoorlijn, treindetectie

De werkzaamheden binnen de twee percelen zijn gestart in mei en worden naar verwachting afgerond in december 2026. Het project omvat vernieuwing van ca. 35 km aan kabeltracés, aanpassing aan relaishuizen en de plaatsing van werkzoneschakelaars en assentellers. Om de impact op de dagelijkse operatie te beperken, worden de werkzaamheden gefaseerd uitgevoerd in zeven indienstellingstappen en met 14 grotere treinvrije periodes.

 

Op 13 en 27 mei heeft ProRail in samenwerking met architecten- en ingenieursadviesbureau Sweco een project startbijeenkomst georganiseerd voor een nadere kennismaking met teams van de twee aannemers.

assentel, treindetectie, havenspoorlijn, treinbeveliging, detectiesysteem
detectiesysteem, havenspoorlijn, assenteller

Updates