Powered by ProRail

Het werk gaat door

Aannemers Swietelsky (Botlek en Europoort), BAM (Waalhaven Zuid) en Dura Vermeer (Maasvlakte West/West-West en Pernis) hebben deze werkzaamheden uitgevoerd. In opdracht van ProRail werkt Dura Vermeer de komende weken nog door aan de blusvoorzieningen op emplacement Pernis. In die periode rangeren hier geen goederentreinen met gevaarlijke stoffen. Dit betreft ongeveer zeventig goederentreinen per week. Deze proberen wij zo goed mogelijk om te leiden.

 

 

De blustrein van ProRail

 

Tijdelijke voorzieningen

Op de emplacementen Maasvlakte West/West-West en Waalhaven Zuid zijn, naast de definitieve blusvoorzieningen, enkele tijdelijke voorzieningen aangelegd. Zo blijft op Waalhaven Zuid de blustrein rijden. Hierdoor kunnen we een spoor langs de oostzijde ook gegarandeerd van bluswater voorzien.

Op Maasvlakte Zuid maakt ProRail tijdelijk gebruik van brandkranen op het terrein van ECT. Met deze tijdelijke voorzieningen is de veiligheid geborgd. Deze voorzieningen hebben geen invloed op de logistieke functies. Ook belemmeren ze niet het rijden en rangeren van wagons met gevaarlijke stoffen. Per 1 januari 2023 wordt emplacement Waalhaven Zuid weer volledig opengesteld. Daar gold sinds april 2021 een beperking voor het behandelen van gevaarlijke stoffen op zes van de vijftig sporen.

 

Laatste definitieve blusvoorzieningen

Na 1 januari 2023 worden de tijdelijke voorzieningen op Maasvlakte West/West-West en Waalhaven Zuid vervangen door de aanleg van de laatste definitieve blusvoorzieningen. Eind tweede kwartaal 2023 dienen deze gereed te zijn. Naast de blusvoorzieningen wordt de komende maanden ook hard gewerkt om andere werkzaamheden af te ronden. Denk aan de plaatsing van definitieve hekken, lichtmasten, poorten en de definitieve calamiteitenwegen.

Tussenstand aanpak blusvoorzieningen Rotterdamse haven

Updates