Powered by ProRail

Projecten

Post Type Description

Compliance en veiligheid

ProRail heeft diverse omgevingsvergunningen voor het beheer en de exploitatie van de emplacementen op de Havenspoorlijn. In die vergunningen staat aan welke eisen en verplichtingen ProRail moet voldoen om de veiligheid op de emplacementen te garanderen (compliance en veiligheid).

Huismeesterschap

ProRail beheert, naast 7.000 kilometer spoor en zo’n 400 stations ook tientallen emplacementen. Dagelijks komen hier veel gasten, zoals aannemers.

Wisselverwarming

Wissels zijn gevoelig voor kou en sneeuw en kunnen bevriezen of blokkeren. Winterse neerslag vergroot de kans op storingen aan wissels.

Brandblusvoorzieningen

De blusvoorzieningen op de Rotterdamse havenemplacementen moeten vóór 1 januari 2023 worden aangepast. Dit komt door de verzwaarde eisen uit de ‘omgevingsvergunning Milieu’.

Verbeterprogramma Infra op Orde – de werkpakketten

ProRail brengt in drie jaar tijd de infra in het Rotterdamse Havengebied op orde. In totaal vervangen we 92 wissels, 78 overwegen en 20 kilometer spoor op de ruim 40 kilometer lange goederenspoorlijn tussen de emplacementen Kijfhoek en Maasvlakte.

Maasvlakte: Zand op het spoor

De Tweede Maasvlakte ligt ten westen van de (eerste) Maasvlakte. Het is een relatief nieuw stuk land van zo’n 2.000 hectare. Door de ligging, midden in de Noordzee, hebben elementen als wind en zand vrij spel.

Kijfhoek

Kijfhoek is het grootste goederenemplacement van Nederland. Je kunt het zien als een sorteercentrum voor treinen. Wagons met goederen uit diverse logistieke centra worden hier samengesteld tot treinen naar hun eindbestemming.

Assentellers

Is een spoorsectie bezet of niet? Nu ‘vertelt’ het Jade detectiesysteem dat nog met spoorstroomlopen. Dit systeem is echter niet altijd goed bestand tegen zand en zout, een combinatie die veel voorkomt in het Rotterdamse Havengebied.