Powered by ProRail

26 april 2024

Het jaar 2023 was onder meer het jaar van het treinongeval bij Voorschoten (het onderzoek zit in de afrondende fase), dassen en bevers rond het spoor en tegenvallende prestaties, met name in het laatste kwartaal.

Het spoorgoederenvervoer in Nederland nam vorig jaar met ongeveer 10 procent af. De oorzaak hiervan is met name de verminderde vraag naar kolen en economische ontwikkelingen in Duitsland en China.

jaarverslag pro rail, jaarverslag 2024, jaarverslag spoorgoederenvervoer

Ook in 2024 worden er weer bergen werk verzet op en rond het spoor. Er worden meer dan 400 projecten uitgevoerd. Dat is nodig, vertelde John Voppen eerder al: “Ons spoor stamt veelal af van vlak na de Tweede Wereldoorlog en gaat zo’n veertig jaar mee. Nu zijn we tachtig jaar verder en is er dus op veel plekken een tweede ronde groot onderhoud nodig. Tegelijkertijd willen we het spoornetwerk uitbreiden voor meer en beter treinverkeer. Dit doen we door nu te verbeteren en fors in te zetten op digitalisering.”

Lees hier het complete jaarverslag.

jaarverslag pro rail, jaarverslag 2024, jaarverslag spoorgoederenvervoer

Updates